Uptime laadpalen EVnetNL boven de 99%

Geplaatst op: 15 oktober 2019 Uptime laadpalen EVnetNL boven de 99%

EVnetNL heeft in het derde kwartaal van 2019 een uptime gerealiseerd van 99%. Dit maakte de laadpaalbeheerder uit Arnhem bekend naar aanleiding van een evaluatie van het vernieuwde bedrijfsproces dat een jaar geleden werd ingevoerd. In juli 2018 kenden de laadpalen van EVnetNL een uptime van gemiddeld 96%. De verbeteringen op het gebied van samenwerking met externe partners, probleemanalyse en procesbegeleiding hebben ervoor gezorgd dat er nauwelijks nog sprake is van storing en dat de storingen die nog voorkomen snel worden opgepakt.

“Vorig jaar was een uptime van 99% of hoger nog ondenkbaar.” Zegt Vincent Westerhof, teammanager bij EVnetNL: “Externe factoren zoals de afhankelijkheid van het telecomnetwerk bepaalden de uptime van de backoffice van de laadpalen. Dat we nu boven de 99% scoren is natuurlijk geweldig.”

Beheer & onderhoud

Een jaar geleden is EVnetNL begonnen met een nieuwe bedrijfsvoering waarbij alle partners werden betrokken: ANWB, Alfen, Breedveld en Schröder - de servicepartijen die het reguliere beheer en onderhoud uitvoeren. In de overleggen werden afspraken gemaakt over storingen en hoe deze beter voorkomen en afgehandeld konden worden.

Extra ondersteuning

Een belangrijk onderdeel hierbij was dat er een onderscheid werd gemaakt tussen laadpalen die korte tijd in storing stonden en laadpalen die langere perioden niet of slecht functioneerden. Voor de structurele problemen werden interne specialisten van EVnetNL ingezet die de laadpalen en de configuratie van de laadpalen analyseerden en een oplossing aandroegen. Laadpalen die veelvuldig in storing stonden werden eruit gepikt, geanalyseerd en gereviseerd of opnieuw geconfigureerd. De mensen die het reguliere onderhoud uitvoeren bij de laadpalen kregen opleidingen van de laadpaalfabrikanten en extra specialistische ondersteuning van de experts van EVnetNL.

Werpt vruchten af

Westerhof: “De verbeteringen in het proces van beheer & onderhoud beginnen nu echt vruchten af te werpen. Wij hebben relatief weinig storingen en op de momenten dat er wel een storing is, wordt er zeer snel gehandeld. Het systeem is nu zo geborgd dat de uptime hoog zal blijven. Dat is natuurlijk het belangrijkste voor de EV-rijders.”

-----------------------------

evnet1

Grafiek 1 toont het moment waarop de uptime boven de 99% kwam.

 

nwegraf

Grafiek 2 laat zien hoe de uptime van de EVnetNL laadpalen zich gedurende 2019 ontwikkelde. De uitschieters naar beneden waren twee momenten waarop telefoonstoringen plaatsvonden. Er kon op die momenten wel geladen worden waardoor gebruikers er niets van merkten, maar het systeem communiceerde niet direct met de backoffice.

 

Terug naar overzicht

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van onze activiteiten? Meldt u zich dan aan via onderstaand formulier. 

Naam
E-mail
 
Privacyverklaring