Installatievergoeding stap op weg naar kostenneutraal te beheren publieke laadpunten

Geplaatst op: 31 maart 2014 Installatievergoeding stap op weg naar kostenneutraal te beheren publieke laadpunten

Voor het gebruik van de bijna 3.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s die stichting e-laad/EVnetNL beheert, gaan serviceproviders vanaf 1 juni 2014 een installatievergoeding betalen. Met de inkomsten wordt een deel van de kosten gedekt die gemaakt worden om het netwerk in de lucht te houden. Zo wordt een belangrijke stap gezet op weg naar een kostenneutraal te beheren netwerk van publieke laadpunten.

Vanaf 1 juni 2014 voert EVnetNL (nu nog stichting e-laad) een installatievergoeding in voor serviceproviders voor het gebruik van haar netwerk van bijna 3.000 publieke oplaadpunten. Deze installatievergoeding wordt geïntroduceerd om op termijn de kosten te kunnen dragen voor het operationeel houden van het netwerk van publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s. Denk hierbij aan kosten die worden gemaakt voor service, het verhelpen van storingen, het up to date houden van de palen, de aansluiting op het net, schadegevallen, backoffice systeem, communicatie (GPRS), onderhoud, et cetera.

Met de bijdrage die vanaf 1 juni gevraagd wordt, worden de kosten van het in de lucht houden van het netwerk slechts ten dele gedekt. Prijzen kunnen halfjaarlijks worden aangepast. Op termijn zullen de opbrengsten uit de installatievergoeding en de kosten voor het beheer van het netwerk van laadpalen met elkaar in evenwicht moeten zijn. Daarvoor zet EVnetNL ook in op een reductie van de kosten.

Directeur van stichting e-laad, Onoph Caron, spreekt van een logische en onvermijdelijke stap. Caron: “Het in de lucht houden van het bestaande netwerk van publieke laadpunten voor elektrische auto’s is vooralsnog niet rendabel. Maar het voorziet wel in een belangrijke maatschappelijke behoefte. Ons netwerk maakt elektrisch rijden in Nederland mede mogelijk. We werken dus aan lagere kosten en hogere opbrengsten zodat netwerken van publieke laadpunten op termijn kostenneutraal te beheren zijn. Alleen zo kan de opmars van elektrisch rijden doorgaan.”

Serviceproviders bepalen zelf de wijze waarop ze tarieven heffen en de hoogte van de tarieven die zij aan consumenten vragen. Dat kan variëren. 

Terug naar overzicht
Privacyverklaring